Friday, January 23, 2009

Sujud sahwi

Salam

Kita serba sedikit telah memahami ke"sunat"an membaca qunut dan ke"sunat"an meninggalkannya, jadi tiada hal kalau mahu membuatnya atau tidak kerana melakukannya adalah sunat dan meninggalkannya juga sunat. Terima kasih kepada pihak yg telah mengulas (g@y@t). Saya adalah "pembaca" doa qunut sebab telah diajarkan sejak kecil lagi...Jika saya terlupa, saya "diminta" untuk bersujud sahwi 2 kali (sebelum salam)...Jadi sujud sahwi ni pula bagaimana ulasannya jika meninggalkan qunut dengan sengaja (kerana mengikut sunah yang meninggalkannya) juga sah sembahyang subuhnya?...Jika melakukan sujud sahwi (secara sunnah) pula, apa yang dibaca sewaktu sujud dan sewaktu duduk di antara 2 sujud itu?...

****************
g@y@t

Salam

Umumnya sujud sahwi dilakukan krn 3 perkara iaitu penambahan, pengurangan dan syak dalam solat spt yg dikatakan oleh Sheikh Uthaimin dalam risalah fi sujud assahwi:

سجود السهو : عبارة عن سجدتين يسجدهما المصلي لجبر الخلل الحاصل في صلاته من أجل السهو ,وأسبابه ثلاثة : الزيادة والنقص والشك .

Dalma konteks mazhab syafi'i, tidak membaca qunut subuh tergolong dalam kekurangan dalam solat. Persoalannya, apakah hukum melaksanakan sujud sahwi krn tidak membaca qunut itu?

Sekiranya enta memilih pendpt ataupun mengamalkan fiqh syafi'i yg mana qunut subuh itu sunnah, maka jika enta meninggalkannya, sunat hukumnyaa enta melakukan sujud sahwi. Hukum sujud sahwi ini sunat di sisi mazhab syafi'i, bukannya wajib. maka jika ditinggalkan maka tidaklah ia merosakkan solat. (Fiqh almanhaji;1/172)

Walaubagaimanapun, kekeliruan org ramai perihal hukum sujud sahwi (samada sunat ataupun wajib) ini tidaklah menghairankan krn kadang-kala ada kitab2 fiqh yg mengatakannya wajib spt:

أَمَّا الشَّافِعِيَّةُ فَالسُّنَّةُ عِنْدَهُمْ نَوْعَانِ : أَبْعَاضٌ وَهَيْئَاتٌ ، وَالْأَبْعَاضُ هِيَ الَّتِي يُجْبَرُ تَرْكُهَا بِسُجُودِ السَّهْوِ ، فَمِنْهَا التَّشَهُّدُ الْأَوَّلُ وَالْقُعُودُ لَهُ
http://feqh.al-islam.com/Display.asp?Mode=0&MaksamID=1705&DocID=100&ParagraphID=9739&Diacratic=0

Namun, yg jelas spt yg dikatakan oleh Ibn Hajar dalam Fathul Bari: ( مَسْنُونٌ كُلّه ) iaitu sunat dalam semua hal. (Fathul Bari; 3/108)

Adapun bacaan yg masyhur spt yg terdapat dalam kitab2 fiqh spt nihayah almuhtaj ila syarh alminhaj:
قَالَ بَعْضُهُمْ : يُسْتَحَبُّ أَنْ يَقُولَ فِيهِمَا : سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنَامُ وَلَا يَسْهُو وَهُوَ لَائِقٌ بِالْحَالِ .

tetapi sebenarnya tidak ada riwayat yg menceritakan apa yg dibacakan oleh Nabi saw ketika sujud sahwi ini. Maka kita kembali kpd asal sujud itu. Iaitu bacaannya samalah sptmana yg kita baca. Demikian juga duduk antara sujud sahwi itu.(Kata Berjawab)

Sekian, WA.

Wassalam

0 comments:

Post a Comment