Thursday, January 1, 2009

Wanita Haid Boleh Duduk Dalam Masjid

8 comments:

Anonymous said...

Aslmkm. Berkenaan "Dalam haid boleh atau tidak masuk ke dlam Masjid". Jika seorang wanita, pada hari dia akan di Ijab kabulkan, dia datang haid...hari dan waktu , jemputan semua sudah di tetapkan, dengan perbahathan ini, maka Akad Nikah maseh bolah di teruskan?

Anonymous said...

..ni patut nye owg kalo "xbersih" xbole masuk masjid..tapi kalo mcm da terpaksa mcm nk kena kawen itu jam jugk kat masjid ,bole kot..cth mcm owg kafir la yg xbole msok masjid kn,tp kalo owg tu mcm repair brg audio system ke,air-cond ke mcm mane nk msok kn..tu yg jadi bole tu..ikot keadaan la, tp yg tak bole tu kalo nk cium2 dalam masjid..da nikah bgus da tp bermaksiat cium bini dlm masjid(sbb depan owg ramai-kesian tok imam)..ape punye tradisi da..pendapat aq la

Anonymous said...

pada pandangan aq plak...lbih baik tnye pada yg arif..sbb ade yg kata singgah pn xboleh...cmne??

shuhaimi said...

Menurut Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan malaysia, hukumnya adalah HARAM bagi wanita yang haid berada di dalam masjid tidak kira untuk tujuan apa sekalipun. Wallaohu'alam.

Anonymous said...

yang arif dah bagi penjelasan panjang lebar kat atas tu nak tanya siapa lagi? kawan ni dah berbelas tahun mengaji dengan ulamak hadis tersohor... nak tanya azhar idrus ke tentulah dia jawab haram...

lain kali dengar dan berfikir sikit jangan nak bedepan denga lebai tradisi je

Anonymous said...

cuba bagi rujukan keputusan majlis fatwa kebangsaan

Admin said...

mengikut Majlis fatwa tak boleh diistilah sebagai HARAM kerana memang dia tak bagi masuk tapi dia boleh melintas sekali lalu dalam masjid bagi wanita haid.

Ini masalah khilaf ulamak berbeza pendapat, tak perlu kita berbalah, sendiri dengar baca dan faham, boleh pilih mana yg difikirkan lebih menepati sunnah, kerana kedua-duanya mempunyai hujah dan dalil. Jangan cemuh orang yang berpegang kepada pendapat yang berbeza.

Lagi pun kalau tidak kerana keperluan mendesak orang perempuan yg dalam haid sendiri pun tak akan melangkah ke dalam masjid tanpa tujuan.

daniel said...

Perkara khilaf tpulang nak ikut yg mana...tak perlu berbalah kaan..yg fardhu ain tu kena utamakn dulu..

Post a Comment