Wednesday, January 28, 2009

Lupa Berpaling Ketika Salam

salam.

tadi saya solat subuh, kerana risaukan anak saya yg bermain tanpa pengawasan, selepas melafazkan salam saya terus kearahnya tanpa memalingkan muka ke kanan (salah satu rukun solat). Tetapi apabila teringat, terus saya duduk semula dan memalingkan muka kekanan.

Sah ke solat saya??

*******************
Abu_Umair
Panel Feqh


بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

- Salam yang wajib yang menjadi rukun sembahyang ialah salam pertama. Manakala salam kedua adalah sunat. Perkara ini adalah ijmak yang dinukilkan oleh Ibn Abdil Barr dalam Istizkar (1/531), dan Qurtubi dalam tafsirnya (1/392).

- Begitu juga memalingkan muka ke kanan ketika salam pertama, dan ke kiri ketika salam kedua adalah sunat, bukannya rukun. Maka sah sembahyang dengan memberi salam dengan menghadap muka ke depan sahaja.

Dalam satu atsar:


عن عائشة رضي الله عنها : أنها كانت تسلم تسليمة واحدة قبالة وجهها السلام عليكم

Daripada Aisyah, bahawa beliau memberi salam dengan satu salam, menghadap ke hadapannya, dengan megucapkan, "Assalamualaikum".
Direkod oleh Ibn Abi Syaibah (1/301) dan Ibn Khuzaimah dalam sahihnya (no: 730).

Wallahu A'lam.

6 comments:

kamaruddin ahmad said...

Assalamualaikom WBT
Ustaz, saya ingin bertanya bolehkah seorang imam solat tarawikh meletakkan AlQuran besar dihadapan beliau untuk membaca surah yang panjang? mohon jawapan dari ustaz. terima kasih.

URL said...

W'salam

boleh, terutamanya imam yang tidak hafal quran kerana tarawih perlu panjang bacaannya.

http://qasolatjemaah.blogspot.com/2009/08/pegang-mushaf-quran-ketika-solat.html.

bagi makmum tidak digalakkan kerana makmum wajib mendengar bacaan imam.

Anonymous said...

Kenapa mesti beri salam dalam solat?

Anonymous said...

sbb sabda Nabi s.a.w:
"صلوا كما رأيتموني أصلي"

Unknown said...

saya terlupa mengucap salam Dan juga memalingkan muka ke kanan..kemudian says bangun lalu sujud sahwi Dan kemudian memberi salam..bagaimana kah Ustaz perkara ini,mohon jelaskan..

Unknown said...

Saya palingkan muka lepas habis baca warahmatullah, sah ke solat saya? Sbb selalunya org akan paling muka ke kanan dan kekiri serentak ketika mengucapkan warahmatullah

Post a Comment