Tuesday, December 29, 2009

Kesalahan Bacaan Dalam Solat

Postby Guest »

Assalamualaikum,

Ustaz, bolehkah ustaz terangkan dengan lebih terperinci apakah kesalahan2 besar dan kecil dalam bacaan solat? Saya sering mengalami masalah sukar membaca dengan betul, wallahu'alam samada itu hanya was2 ataupun memang kelemahan saya dalam membaca ayat2 Quran dan bacaan wajib solat yang lain. Saya risau sekiranya saya melakukan kesalahan besar dalam bacaan yang akhirnya membawa kepada tidak sahnya solat saya. Akibatnya saya sering mengulang bacaan dan sering terlambat untuk rukuk bersama imam ketika solat jemaah. Apakah nasihat ustaz untuk saya perbaiki diri saya.

Terima kasih.




<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Postby Abu_Umair » Nov 5th, '09, 03:58
بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

Kesalahan dalam bacaan terbahagi kepada dua, iaitu kesalahan nyata dan kesalahan tersembunyi. Boleh dirujuki jawapan Ustaz albaruhiyy di: viewtopic.php?f=95&t=38570&p=151953

Sebaik-baiknya untuk memperbetulkan bacaan atau untuk memastikan bacaan saudara betul, ialah dengan merujuk dan memperdengarkan kepada ustaz-ustaz tajwid.

Kerana pengajian tentang tajwid dan makhraj hendaklah diambil secara langsung daripada sebutan guru yang mahir.

Ibn al-Jazari berkata, "Aku tidak mendapati cara untuk sampai kepada kesempurnaan tajwid yang boleh menandingi kaedah latihan lidah, dan mengulang-ulang sebutan yang diambil secara langsung dari mulut guru yang mahir". (Al-Itqan oleh Suyuti 1/325).

Dengan cara ini, In Sya Allah saudara dapat melakukan amalan solat dengan lebih yakin.

Wallahu A'lam

0 comments:

Post a Comment