Friday, January 23, 2009

Bacaan dlm solat mesti didengari ditelinga?

Salam

Benarkah hukum kita mesti membaca setiap bacaan dalam solat sehingga telinga kita sendiri mendengarnya, jika tidak bacaan tidak sah atau tidak boleh dibaca secara buka mulut sahaja?

Terima kasih.

************
thtl
Wassalam

al-Jawab:

Tatacara solat ini terhasil melalui pemerhatian kepada sifat solat Nabi SAW kerana baginda memerintahkan para sahabat berbuat demikian." solatlah kamu sebagaimana kamu lihat aku solat" Sollu kama ra`aitumuunii usalli" (HR alBukhari). Maka Nabi memperlihatkan amali solat tsb dan sahabat nampak bentuk pergerakan anggota (fi'li) dan lisan (qauli).

Jika Nabi saw membaca terlalu perlahan, maka bagaimana para sahabat menghafal bacaan-bacan dalam solat? Maka sudah tentu baginda menguatkan.

Sayyid Sabiq dalam Fiqh Sunnah berkata pernah Nabi melewati Abu Bakar sedang solat dan selepas itu baginda menegur Abu Bakar supaya memperkuatkan sedikit bacaannya. Ini kerana Abu Bakar membaca terlalu perlahan spt berbisik. Suatu ketika baginda melihat Umar solat lantas menegurnya kerana kuatnya bacaan Umar, baginda menasihati Umar supaya pelankan sikit volumenya. Jadi carilah range volume yg pertengahan antara Umar dan Abu Bakar. sekian

4 comments:

Anonymous said...

maknanya ketika kita solat,baca al-fatihah dan surah2 laindalam ati adakah tidak sah solat seterusnye batal solat itu??? please reply soalan sy.. sy banyak x tau tentang adab2 solat,larangan solat..

Anonymous said...

tapi kalau orang perempuan macam mana pula? range antara pertengahan antara Umar dan Abu Bakar? mcm mana tu?

Anonymous said...

Rukun qauli ada Lima sahaja.
Batal sbab al-fatihah adalah rukunrukun qauli

Anonymous said...

Assalamualaikum. Saya ingin bertanya. Rukun qauli cuma ada lima sahaja. Tapi apakah hukumnya kalau semua bacaan dalam solat itu (selain rukun qauli) saya baca dengan suara dan bukannya di dalam hati?

Post a Comment