Wednesday, December 17, 2008

Tak Berbeza Solat Lelaki Dan Wanita Sebenarnya

assalamualaikum...wbt
Saya ada persoalan mengenai solat: seperti yg telah dipelajari dr zaman persekolahan lagi...solat muslimin dgn muslimah adalah berbeza, tapi setahu saya tidak ade nas atau dalil yang mengatakan begitu (betulkan sekiranya salah); jadi jika benar tidak ada nas atau dalil, bagaimanakah solat kita selama ini?? Drpd ape yg saya tau, perbezaan tu wujud dikeluarkan oleh Imam Syafie(betulkan kiranya salah), jadi patutkah kita sebagai umat yang perlu merujuk kpd al-Qur'an dan sunnah sbg rujukan utama mengikut saja perbezaan perlaksanaan solat ini? semoga tuan dpt merungkaikan kekusutan yg dihadapi ...wallahualam...

Wassalam
Jawab:

Benar sekali apa yg anda maksudkan itu. Ini kerana pada dasarnya solat lelaki dan perempuan itu tiada bedzanya. Ini kerana tiada nas/dalil yg menyuruh dibedzakan tatacara solat antara jantina ini. Namun, perbedzaan kecil itu adalah hasil ijtihad fuqaha' bukan terhad apada Syafi'iy sahaja. Ijtihad ini kekadang melihat pada aspek fizikal tubuh badan lelaki dan wanita yg berbedza dan dari athar sahabi (kata2 para sahabat raa), saya bawakan beberapa perbedzaan yg dimaksudkan itu:
a. Mengangkat tangan ketika Takbir.
Salah satu pendapat Hanafi (alHidayah: 1/198) dan salah satu pendapat Hanbaliah (alMughny: 1/471) tidak digalakkan wanita mengangkat tangan setinggi lelaki atau boleh mengangkat hanya ke paras bahu sahaja. Rasional: supaya wanita sentiasa menutup badannya.
b. Posisi dua tangan ketika Qiyam. Salah satu pendapat Hanafi (Radd alMukhtar: 1/487): tangan diletakkan di bawah payu dara.
c. Ketika ruku' dan sujud: pendapat hanbali, syafi'iy dan hanafi (alMughny: 1/562) wanita hendaklah merapatkan kedua pahanya, dua tangan dirapatkan ke badan serta perut diletak di atas paha. ia menggunakan athar Ali, Ibn Abbas dan Ibn Umar ra (Ibn Abi Syaibah, alMusannaf, 1/241-242; Musnad Imam Abu Hanifah, ms 64)
Jadi bukanlah isu besar: jika anda ingin menyamakan solat lelaki dan wanita dari A to Z pun boleh kerana alQur:an dan asSunnah tidak merincikan perbedaaanya ATAU anda memilih utk membedakan sedikit tatacaranya pun boleh berdasarkan rincian para mujtahid kita. WA

0 comments:

Post a Comment