Sunday, December 7, 2008

Mana Satu Sujud Yang Betul

Assalamualaikum

Makna Sujud Tilawah

Satu Buku A : Bersujud mukaku kepada Tuhan yg telah menjadikannya dan telah "membuka pendengarannya dan penglihatannya" dengan daya upayanya dan kekuasaannya, Maha Suci Allah, Dialah sebaik-baik Pencipta Kejadian.

Buku B: Sujudlah mukaku terhadap Allah yg menjadikannya, membentukkannya, "memberi pendengaran dan penglihatan" dengan keupayaan dan kekuatannya, Maha berkat Allah yg sebaik2 pencipta. Boleh tolong jelaskan
Jazakallahl.

*****************************
Jawab:

Kita bawakan transliterasi Arabnya:
" Sajada wajhiya lillazi kholaqohu wa syaqqa sam'ahu wabasyorahu biHaulihi wa Quwwatihi. FatabarokaLlahu ahsanul Khooliqin."

Keterangan hadis: HR Abu Daud, Termidzi, dan alHakim dari Aisyah ra. Hanya versi alHakim yg menambah "FatabarokaLlah.." Hadis ini disahkan oleh Ibnil Qayyim alhafiedz dalam Zaad alMa'ad.
Mantan Gurubesar alAzhar, almarhum Sayyid Sabiq (Fiqh Sunnah) tidak menggalakkan do'a ini dibaca jika sujud sajdah itu berlaku dalam solat. Gunakan bacaan yg lazim ketika sujud.

Menjelaskan kekeliruan terjemahan:

Gantinama "hu" (nya) yg digunakan dalam do'a itu yg menimbulkan kekeliruan kpd penterjemah. Hu atau nya itu merujuk kepada wajah si fulan yg sedangkan melakukan sujud.

Terjemahan yg betul ialah:
" Wajah aku sujud kepada Dzat yg menciptakannya (wajah aku), membentuknya (wajah aku), membelah pendengaran nya (telinga yg berada diwajahku), dan penglihatannya (mata yg berada di wajahku) dengan daya dan kekuatan-Nya."

Yang penting (walapun berapa kitab yg kita refer) kita kena tahu gantinama "nya" itu merujuk pada wajah orang yg sujud.
kecuali Nya yg terakhir merujuk pada Allah swt. Allahu 'a'lam

0 comments:

Post a Comment