Friday, January 23, 2009

Mimpi selepas solat Istikharah dan Tahajud.

Apakah apabila kita bermimpi selepas solat Istikharah dan Tahajud, cthnya tentang seorang perempuan, maka dia adalah jodoh kita.

Maksudnya dalam solat tersebut jita memohaon doa pada allah supaya ditunjukkan jodoh kita.

Adakah memang itulah taqdir allah bahawa orang tersebut adalah jodoh kita dan itulah taqdir yang mutlak dan tidak berubah???

*********************
Abu_Umair
Panel Feqh

بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

1) Ramai menyangka selepas istikharah, ia akan disusuli dengan mimpi, atau terasa cerah hati terhadap sesuatu perkara. Dan menyangka itu adalah pilihan yg ditentukan Allah. Ini satu sangkaan yg silap.

2) Sebenarnya, apabila seseorang membuat istikharah, dan mengambil segala sebab musabbab untuk menentukan pilihannya dengan cara bertanya atau mengkaji, kemudian dia memilihnya, maka pilihannya itulah yg paling baik, walaupun tidak bermimpi.

3) Jika anda istikharah utn cari teman hidup, dan melihat seorang wanita dalam mimpi, tidak semestinya itu pilihan yg terbaik. Kerana mimpi kadangkala disebabkan apa yg difikirkan pada siangnya, lalu bermimpi pada malamnya.

4) Pilihan terbaik ialah anda berusaha bersungguh2 mencari wanita yg solehah dan beragama, dari keturunan yg baik2, kemudian minta pandangan dan nasihat org2 soleh, dan beristikharah. tak perlu tunggu dia datang dalam mimpi.

5) Tetapi jika anda bermimpi, dan merasakan ia bukan mainan tidur, maka anda boleh bertanya orang alim lagi soleh untuk menta'birnya.

http://www.islamqa.com/index.php?ref=72255&ln=ara

6 comments:

Anonymous said...

Salam. Saya ingin bertanya, bagaimana pula sekiranya seseorang itu telah melakukan istikharah sebanyak tiga kali dan bermimpi org yg sma cuma orgnya tidak dikenali, samar2. Ini kerana saya dan bekas kekasih melakukan solat tersebut dan dia bermimpikan perempuan yg sama dan bukannya saya. Saya pula tidak mendapat sebarang mimpi tapi jauh disudut hati ada baiknya sekiranya saya melepaskan dia kerana saya merasakan bahawa dia bukan jodoh saya. Tapi bagaiman kiranya saya melakukan solat hajat untuk berjodoh dgnnya, adakah ianya dianggap berdosa kerana tidak menerima takdir Allah dan seolah2 memaksa Allah menentukan jodoh saya? Mohon penjelasan agar saya tidak was2 dalam hal ini. Terima kasih.

Saya ok said...

Xsalah solat hajat mohon..sb kita xtau takdir kita..tp semua bserah pd Allah pastu..dua akn tentukn hati kita smada nk teruskn or tidak..wallahualam.

Unknown said...

Assalamualaikum..saya terlalu Sayang pada dia..adakah selepas solat isthikharah saya akan mendapat jawapan itu..saya amat menyanyangi sepenuh hati saya

SILENCE TRAVELER said...

Salam kalau mimpi kene sihir perpisahan selepas solat malam.. Kerana terbangun tu mcm mana.. Sebab sebulan ni hidup saya tak tentu hala..tido pun merapu.. Selepas knl dngn si dia

Anonymous said...

Assalam saya buat solat hajat dan istikarah dan pertama kali saya nampak si dia ada disebelah saya dan hanya suara saja wajah nya samar dn kali kedua buat lagi Selepas tu saya mimpi si dia dalam kereta menuju ke saya utk ambik saya jelas muka si dia dalam mimpi . Tapi sekarang kami dah putus . Bagaimana itu ?

Anonymous said...

Saya telah membuat solat istiqarah Selamat 2bulan..saya hanya mendapat petunjuk Dalam mimpi jantina seorang lelaki Dan perempuan..sorang gemok Dan seorang kurus ..

Post a Comment