Wednesday, December 17, 2008

Qadha Solat Subuh Yang Banyak Tertinggal

Salam

Sebagai manusia biasa yang sentiasa dalam kejahilan kita selalu membuat kesilapan, dan Allah SWT menyuruh kita sentiasa memperbaiki iman dan amalan kita dengan cara yang ditunjukkan nabi kita Muhammad SAW.

Bagaimana mahu menqoda semula solat subuh yang tertinggal. Bolehkah ditinggalkan bacaan qunut.

Semoga hujjah dari tuan2 menambahkan lagi ilmu dan seterusnya membina yakin dalam amalan dan membuahkan amalan yang soleh



Jawapan ini dipetik dari Al Fadhil ustaz THTL...
Qadha Solat:
"Hukum qadha solat yg luput dgn sengaja adalah batil dan bid'ah dhalalah. Ini pendapat kaum Zahiri (Daud dan Ibn Hazm), Ibn Taymiyah, Ibn Qayyim, Salafiyah Saudi Arabia dan Imam Syawkani.
Dalil: S. Maryam: 59-60; al Ma'uun: 4-5 dan Talaq: 1
Dalil-dalil hadis semuanya mengisyaratkan Qadha hanya bila berlaku illat lupa atau tertidur sahaja.
b. Pendapat Jumhur fuqaha' (empat madzhab besar) pula menetapkan adanya hukum qadha bagi solat yg luput dgn sengaja. Cara menetapkan hukum qadha ini dgn QIAS. Jika solat yg luput dgn sebab tertidur dan lupa diwajihkan qadha, maka apatah lagi jika ditinggalkan dgn sengaja bertambahlah wajibnya.
Manakah pendapat yg lebih kuat atau rajih?
Thtl memilih pendapat pertama kerana ibadah mesti thabit dgn nas. Tapi jika anda ingin kekal dgn pendapat jumhur juga boleh kerana kemuktabaran empat madzhab fiqih yg masyhur itu."
...berkenaan doa Qunut pula bagi Mazhab Syafie ianya adalah sunat muakaad. Tunggulah jawapan yg lebih detail dari Al-Fadhil Ustaz sekalian, saya pun ingin mengetahuai apakah pendapat Al-Ahkam berkenaan doa qunut ini?

0 comments:

Post a Comment