Friday, January 23, 2009

Takbiratul ihram : posisi tangan

Ditunjukkan oleh VCD sifat solat nabi keluaran Indonesia (saya tak ingat pengeluar atau institusi, mungkin tuan Dniaga boleh tolong) cara angkat tangan semasa takbiratul ihram; salah satu syaratnya telapak tangan menghadap kiblat.

Saya tak jumpa dalil untuk syarat ini, paling dekat dalilnya : tambahan Ibnu rahawaih dalam Musnadnya diriwayatkan dpd ibn Sa'd dpd Ibn Umar : Rasulullah sewaktu salat sukamenghadapkan segalanya ke kiblat, hingga beliau menghadapkan ibu jari kakinya ke kiblat - Albani, Sifat Solat nabi edisi terjemahan Indonesia terbitan Media Hidayah. Saya ada tanya ust Maszlee, dia kata dalil ada dalam satu kitab tetapi saya lupa tajuknya.

Tetapi dalam Fiqh manhaji, disebut sunat mencondongkan hujung2 jari ke arah kiblat; yang ni saya tak faham.

Minta tuan2 ilmuwan bantu.

jkk in advance.

**************
thtl

al-Jawab:

VCD tsb adalah keluaran al-Markaz dan diedarkan oleh Meccah Agency, Id.

1. Perihal tapak tangan menghadap kiblat semasa takbiratul ihram. Nas yang anda nyatakan itu merupakan nas yang paling dekat dan digunakan oleh ahli-ahli hadith untuk menyatakan kesunnahan membuka telapak tangan ke arah kiblat. Inilah ijtihad dan qias Ibn Qayyim dalam al Zaad (1/71). Kata al-Albani (Tamam alMinnah, edisi lengkap), tiada dalil yang sahih khusus mengenai ketentuan ini. Ia cuma mungkin di qiaskan dengan hadith sujud dan atsar Ibn Umar yang anda nyatakan itu.

2. Sunnat mencondongkan jejari kaki ke arah kiblat itu memang benar dan ia tsabit. Bukan sahaja Fiqh al-Manhaji, bahkan semua kitab-kitab fiqh berasaskan Fiqh Sunnah termasuk Sifat Solat Nabi al-Albani sendiri. WA

0 comments:

Post a Comment