Friday, January 2, 2009

Syuruk Solat Subuh

Salam

Saya hendak tahu, sekiranya seseorang itu terlewat sikit bangun untuk menunaikan fardhu Subuh, tetapi masih di dalam waktu subuh. Selepas dia mandi dan berwudhu', waktu syuruk pula telah tiba. Kita telah diharamkan untuk bersolat semasa syuruk. Jadi dalam situasi tersebut, bagaimana sesorang itu hendak solat Subuh? Adakah dia harus menunggu habisnya syuruk? Dan berapa lama kah harus dia tunggu sehingga dia dapat menunaikan solat fardhu Subuh yang terlepas tadi? Sekian, syukran. :nari
-------

wa'alaikumussalam.

Secara ringkas, kelewatan disebabkan lupa atau tidur, membolehkan solat subuh dilakukan diwaktu yang terlarang menurut pandangan jumhur ulama'. Dalilnya diambil dari hadith Nabi saw :-

[color="#800000" size="3"]مَنْ نَامَ عَنْ صَلاةً أَوْ نَسِيَهَا فَلْيُصَلِّهَا إِذَا ذَكَرَهَا

"Barangsiapa yang tidur dan tertinggal solat atau terlupa, maka hendaklah ia solat apabila teringat" - [Riwayat al-Bukhaari #597, Muslim #684].

Jelas menunjukkan agama Islam tidak membebankan umatnya keatas perkara yang diluar kawalannya, seperti didalam kes ini ialah Lupa dan Tidur. Waktu larangan solat ini hanya diapplikasi kepada Solat-Solat yang tidak ada sebab yang mendatang. Didalam kes yang sdr ibnu_osman nyatakan, kelewatan bersolat disebabkan terlambat bangun, walaupun semasa baru bangun masa sebenar solat masih ada tetapi telah hampir penghujung, maka bolehlah dilakukan solat subuh dengan kadar yang segera tanpa melengahkan masa dan tidak perlu menunggu sampai waktu syuruq habis. Wallahu 'alam

-wassalam-

88 comments:

Anonymous said...

salam...sama seperti kes diatas/tlewat bagun subuh dan terus menunaikan solat subuh.tetapi tidak pasti samaada waktu syuruk itu telah tebe atau belum lantas niat qada subuh lanataran mengagap telah tibe soalt syuruk.apabila disedari,soalt qada ti masih didalam waktu subuh..jadi adakah soalt itu sah dan diterima?

Admin said...

kalau kita tak sedar masih ada waktu subuh tak apa sah juga solat subuh kita tu.

kalau dihujung waktu dan kita dapat 1 rakaat dalam waktu sah juga solat kita tu

Anonymous said...

saya bangun 7.07 am... pastu mandi, dan ambil wuduk, pastu tgk jam dah 7.24am, syuruk 7.18am. Pastu saya sembahyang subuh macam biasa. oleh kerana kurang yakin... saya sembahyang sekali lagi dengan niat qada'... Macam mana ye????

Anonymous said...

salam. klu tidak keberatan boleh terangkan kepada saya apakah maksud sebenar syuruk itu sendiri.

Admin said...

Syuruk adalah waktu matahari terbit sebelah pagi sehingga tingginya kadar segalah, waktu ini dilarang solat.

Tertinggal solat subuh kerana tertidur dibenarkan solat ganti waktu terbangun tidur walaupun waktu itu waktu syuruk berdasarkan hadis hendaklah kamu solat sebaik sahaja kamu terbangun/teringat... WA

Anonymous said...

salam,,,kalau kite solat dan dah nak hampir masuk watu syuruk,,,tiba2 wudhu' terbatal dan apabila selesai dengan wudhu' yang baru,,waktu syuru; telah tiba,, jadi perlu niat qada' atau niat solat subuh seperti biasa dan adakah solat tersebut boleh dilakukan walaupin dalam waktu syuru'?

Admin said...

Ada pendapat yang membolehkan solat pada masa syuruk terutamanya tertinggal solat subuh kerana terkewat bangun tidur misalnya. WA

solatsubuh said...

as salam, kalau terlewat bgn smpai nk tengahari niat qadha je yea.. masalah lewat bgn sebb tak bleh tidur mlm atau tak lena, bila dh nk pagi baru terasa nk tidur...

Anonymous said...

salam.saya terlewat bangun utk solat subuh,dlm pukul 7.20pagi sy mlakukan solat subuh seperti biasa.adakah sah solat sy itu?

lads said...

salam...mcm mne klu ad org terlewat smpai ke zhor?ank2 mude kebiasaannye mcm ni....

Anonymous said...

Salam...jika terlewat dan mengetahui telah terlepas waktu syuruk..bagaimana dengan niat solat subuh tersebut..adakah seperti biasa atau perlu niat qada' solat tersebut?

Anonymous said...

salam..
jika nak qada' solat subuh,mestikah doa qunut dalam solat subuh dibaca semasa mengqada' subuh...doa qunut itu wajib atau sunat kerana sesetengah pendapat menyatakan doa qunut adalah sunat?

Anonymous said...

Salam..berapa lama masa syuruk di Malaysia?

Anonymous said...

Salam..habis waktu syuruk boleh solat subuh ke? Kalau boleh,macam mana caranya?

puRply cOUntRy said...

cm ne kalo die bgun time dh syuruk..bole lg ke solat??k kena tunggu??

ayun07 said...

boleh saya tahu seandainye sudah lepas waktu syuruk, saya qada' subuh aje sah ke tak ?

azura said...

salam.saya ingin bertanya.saya tinggal di pelabuhan klang dan bekerja di putrajaya.waktu pg saya naik komuter dr pelabuhan klang pkl5.41pg dan smapai ke komuter angkasapuri pkl 6.45@6.50 pg.saya akan naik bus kementerian dr angkasapuri pkl 7pg dan sampai di putrajaya dlm 7.30@7.35.ni adalah untuk bln puasa sahaja.saya tak sempat unt solat subuh kt angkasapuri.so saya akan solat di putrajaya tp dh terlewat.mohon dapat penjelas.

Unknown said...

Perlukah baca doa iftitah jika terlewat solat jemaah?

Unknown said...

Salam blh x bg mksd syuruk yg sbnarnya?

Anonymous said...

Solatlah bila azan dilaungkan. Kan bagus kalau sentiasa dlm wudhu. Jadi kalau sedang dlm komuter pun boleh solat dgn kaifiat solat di atas kenderaan. Pedulikan orang lain yg tak solat. Mana tahu dengan kelakuan kita tu boleh menyedarkan orang lain tentang kewajipan solat dan mudahnya nak solat.

Anonymous said...

Benarkah solad boleh diqada? Tiada hadis dan nas sahih tentangnyer?

Halimie said...

Saya kurang setuju dgn pendapat jawapan saudara/saudari kerana nabi melarang kita solat pada 3 waktu.
1. waktu terbit mentahari (syuruk)
2. matahari berada di kemuncak (pertengahan)
3. ketika matahari terbenam sehinggalah terbenam.

adapun kita bgn ketika terbit matahari (syuruk), maka tunggu selepas waktu syuruk itu dgn kadaran masa 28 minit di Malaysia. cnth waktu terbit matahari 7.10.. selepas 7.38 baru boleh untuk solat subuh.

Unknown said...

Assalamualaikum. Pas syuruk maC ble solat ka?

qarish23 said...

Sebaiknya lepas kan waktu syuruk kalau kita tertdo atau lupa solat Subuh. . 2 mins lepas syuruk buat qada' subuh

Anonymous said...

Solat y dilarang adalah solat sunat.. adapon qadha maka boleh

Anonymous said...

Lebih baik segerakan solat.. ajal bole smpai bile2 je..

Anonymous said...

Salam.. Kalau sy tak mandi dan terus ambil wuduk utk smbhyg subuh adakah sah sembahyang kita?. Dan adakah doa qunut itu wajib atau sunat?

Anonymous said...

Salam.. sebenarnya tidak guna solat di luar waktunya kecuali tidak sedar . Jika sedar tetap boleh solat mengikut kemampuan . Solat di luar waktunya mungkin hanya boleh diterima jika anda bertaubat nasuha iaitu berazam dgn sepenuh hati tidak melalaikannya lagi...neraka wail bagi yg melalaikan solatnya..

Anonymous said...

Sama seperti kes di atas, tetapi ketika sedg solat.. mahu memberi salam, saat itulah masuk waktu syuruk. Sahkah solat itu? Dan, solat itu didirikan, kerana terlewat semata mata bukn tidur mahupun lupa

sempoi said...

Ada dgr yg qada solat nie takda betoi ka?

Anonymous said...

Salam.. saya solat subuh sudah lewat tapi pada waktu subuh..lepas saya ambik air wudhu' pada pukul 6.55 lepastu saya terus solat ...saya memberi salam tepat pada waktu syuruk iaitu pukul 7.02 sah atau tidak solat saya tadi...sebab saya lewat adalah kerana lambat banun tidur....dan perlu ke saya qada' solat subuh tadi?

Unknown said...

perlukah tunggu habis syuruk baru nk solat

Unknown said...

Solat asalkan dapat 1 rakaat pun sudah dikira sah lah Ustaz saya cakap.
Kalau masa rakaat 2 dan seterusnya azan waktu berikutnya berkemundang teruskan shj solat sehingga habis.

Solat yg diharamkan ketika syuruk ni solat2 sunat biasa je..
Adapun solat Qadha' yg lebih dituntut dan wajib didirikan jika tertinggal atau terlambat bangun Subuh boleh je bila bila masa. Macam kita berhutang dengan orang lain takkan kita kena tunggu masa tertentu baru nak bayar? Tak pasal2 mati sebelum sempat lunaskan hutang..

Unknown said...

Kalau terbangun dr tido,
Dah masuk waktu syuruk niat je la niat qadha subuh..
Waktu Subuh yg sebetulnya dah habis kan..
Mana ada Subuh sampai pukul 8 pg..
Nasi dah jadi bubur..
Harap diterima je lah..

Unknown said...

Salam semua..minta maaf ada pembetulan sedikit.. sy baru terdengar ustaz kazim elias beri penerangan dekat tv.. Dia cakap kalau TERbangun lewat tak sedar langsung waktu Subuh maka dibolehkan terus solat Subuh tanpa niat Qadha' pun.. Wallahua'alam

Unknown said...

qunut adalah sunat

Unknown said...

Sy selalu dgr kata ustaz, ia sah.

Unknown said...

Sy pon prnh dgr begini.

Anonymous said...

Jika solat subuh dlakukan selepas 28 minit waktu syuruk, adakah dilakukan dgn niat qada?

Unknown said...

Seb

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalamualaykum.. Berdasarkn hukum dlm waktu syuruk mmg dilarang mengerjakan solat subuh.tetapi berdasar pada hadis jika terlewat bangun atau terlupa ketika dlm waktu syuruk maka segeralh mengerjakan solat subuh. Kalau berlengah-lengahkn masa sehingga waktu masuk syuruk maka kena tgu habis waktu syuruk dan selepasnya qodakn. Jika dilakukn setiap hari qoda berdosa..

Unknown said...

Saya sembayang sebuh waktu syuruk dan niat seperti solat fardu yg lain tidak niat qada ada kah solat saya sah

Unknown said...

Saya sembayang sebuh waktu syuruk dan niat seperti solat fardu yg lain tidak niat qada ada kah solat saya sah

Anonymous said...

saya bangun 7.07 am... pastu mandi, dan ambil wuduk, pastu tgk jam dah 7.24am, syuruk 7.18am. Adakah saya perlu solat seperti biasa atau saya perlu qada'kan nya?

Unknown said...

Perlu segerakan solat qada' subuh tersebut n klau nk pkai hkum dri ustaz kzim alias pun bleh ,trus solat mcm biase wlau dh hbis wktu slat sbuh...yang pnting kne yakin dlam beramal n sllu bertnye orng yg bljr ilmu agama n lbih alim dri kite..wallahua'lam....

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Perlu segerakan solat qada' subuh tersebut n klau nk pkai hkum dri ustaz kzim alias pun bleh ,trus solat mcm biase wlau dh hbis wktu slat sbuh...yang pnting kne yakin dlam beramal n sllu bertnye orng yg bljr ilmu agama n lbih alim dri kite..wallahua'lam....

Unknown said...

As'mualaikum.. saya nak tanya.. kalau kita mengalami masalah was was dalam solat.. dan kita kerap mengulangi solat subuh itu.. sehinggakan setelah selesai kita menyempurnakan solat subuh yang kita yakin itu kita tidak sedar sebenarnya waktu subuh itu sudah habis.. adakah masih sah solat subuh itu??

Anonymous said...

Salam, sah solatnya jika xperlu mandi tu xmembatalkan kamu mengambil wudhu contohnya klu kencing malam kene la bersihkan atau mandi. Klu xde amik mcm biasa,Ade 4 mazhab, doa qunut sunat mua'kad bagi imam syafi'e n imam maliki kene baca,sebahagian pengikut imam maliki mengatakan harus baca jika x baca doa qunut xsah solat, bagi imam hambali n imam abu hanifah xperlu baca,jadi anda berpegang yg mana satu dan amalkan.jika tertinggal sah solatnya. Betulkan saya jika saya salah.

Anonymous said...

Waalaikumsalam,bahagian mana yg anda selalu was2 ketika solat anda perlu yakin apa yg anda buat, jika solat subuh tu 2 rakaat, jika tertinggal doa qunut masih lagi sah solatnya, was2 ni adalah permainan syaitan dan kita sendiri kene alert dan sbb tu ambil wudhu kene betul jgn main tadah kene sapu ye bg mengelakkan permainan syaitan.kene yakin dgn rakaat yg kita lakukan jika terlebih masih lg sah atas sebb tertentu shj bukan dgn sengaja dan mnta keampunan dari Allah swt. Moga2 spt membantu

Anonymous said...

Assalam...sy nak tnyaa sy terlambat bangun solat subuh..so lepas ambi wuduk jam dah pukul 6.02 am...waktu syuruk adalah pada pukul 6.15 am.. So adakah solat subuh saya masih sah?

Anonymous said...

Assalaamu'alaikum...
Waktu syuruk di kuching 6:30am dan waktu dhuha 6:55am...saya terjaga dr tdo pertengahan diantara waktu Syuruk dan Dhuha...soalan saya...nak qadar solat subuh tu semolek molek nya jam brapa?...Jazakallah...

Anonymous said...

Asalam..apa hukum terhadap isteri sekiranya isteri mengejutkan suami utk subuh beberapa kali tetapi x d hiraukan sehingga habis subuh..

Unknown said...

maaf minta perbetulkan jika ada salah, kefaham saya dari penerangan- penerangan di atas waktu syuruk ialah waktu dilarang solat.(ada kah di maksud kan haram? atau hanya terlarang sahaja?)

Dan bila kita terjaga dan teringat solat haruslah kita segerakan solat walaupun ianya dalam waktu syuruk.. (maksudnya dimaafkan dan di terima solat kita?)

dan bagi yang membuat qada yang selalu adalah satu dosa?

minta perbetulkn kepahaman saya ustaz

Unknown said...

Yg dilarang solat waktu itu adalah solat sunat saja..yg wajib perlu ganti x kira di waktu bila pun..qada' bermaksud ganti..kita dah berhutang dgn Allah knp kita sombong xnk minta ampun dan menggantikan waktu kita dgnNya?

Unknown said...

Sah la sbb kita dah mendahului subuh dulu sebelum masuknya waktu syuruk

Anonymous said...

Salam. Tetapi niatnya itu niat ganti atau kita boleh baca niat solat fardhu subuh?

Anonymous said...

Salam, syuruk pukul 7.10 pagi. Sy terjaga dari tidur dalam pukul 7.12 pagi dan ingatkan syuruk masih lewat jadi lelap sekejap. Pukul 7.14 sy terjaga semula, tengok hp rupanya dh masuk waktu syuruk. Tp sy terus berwuduk dan solat subuh. Dengan niat subuh tanpa qada' . Sah ke perbuatan dan solat saya?

Anonymous said...

1 Solat farrdhu lepas habis waktu kena niat qada
2.Dlm tempoh masa syuruk 28 minit hanya solat qada subuh saja dibenarkan

Donald trump said...

Sembahyang ajelah pukimak yang kamu banyak soal buat apa bongok bahalol. Dalam agama jangan banyak soalan bodoh. Semua nak dipersoalkan. Selenge nak mampos

Ina, Sue, Pid & Zura said...

dalam Islam juga ada adab dalam menegur dan xpasti, xtahu, kurang pasti eloklah dia bertanya.

Unknown said...

Bagaimana andai hari2 kelewatan berdosakah

anonimos said...

nama pn donald trump. patut la prangai yahudi. org x thu sbb tu bertanya. bukan terus bodoh berketurunan mcm kamu. itu soalan, bkn'dipersoalkan'. bodoh!

Unknown said...

Nak menegur biar beradab saudara.. Nabi tak pernah ajar kamu bersifat kurang ajar macamtu.. Tak salah dia bertanya utk pengetahuan dia..

Unknown said...

Salam. .sebaiknya lanjutkan sehingga solat subuh dahulu.

syazira ruzli said...

Salam.saya mahu bertanya untuk kepastian.saya terlewat bangun subuh saya tersedar pukul 7 terus saya mengambil wudhu.lantas terus saya solat.dan ketika itu waktu syuruk pukul 7.18 saya selesai solat sebelum waktu syuruk adakah solat saya sah.atau pun haram

Anonymous said...

saya pn nak tahu hukum seorang suami yg liat nak bangun subuh. .dh bangun melengahkan waktu pula nk ambil wudhuk.. saya kadang mengamuk bila dh 1-2minit nk masuk waktu syuruk x bg solat.. kadang saya biarkan suami solat jer.. suami sendiri x belajar apa itu waktu haram solat & waktu syuruk.. sedih

Botakg11 said...

Hahahaha..padan muka kena sekolahkn..terus diam.nk bersuara mcm hero pstu org tegur diam..kelakar

Botakg11 said...

Dia sembahyang dia bkn solat ptt perangai rupa yahudi...haha

Unknown said...

Laknat punya donald trumpt..puii

none said...

Assalammualaikum admin, situasi saya pula.. sye akan keluar rumah untuk segera ke tempat kerja sebelum subuh. sesampai ditempat kerja saya ingin menunaikan solat subuh tetapi sudah masuk waktu syuruk. bagaimana pula yr, adakah saya perlu menunggu waktu syuruk habis atau segera laksanakan. sebab kdg2 saya smpai ke tempat kerja awal kdg2 lambat. depends pada pejalanan sama ada jammed atau tidak

Unknown said...

Donald trump Versi islam? Tidak mungkin, ni mngkin bkn islam ni@nk kata munafiq i'tiqadi x psti
Org islam dia xkn kata2 xelok mcm p... Mak,kita doakn supaya Donald trump blh hidayah ye

Unknown said...

Kurang ajar pengguna akaun Donald trump smoga Allah mberi ptunjuk kepada kamu. Lsin kali sesapa yg dihina dlm sosial media spt ini boleh buat lap polis utk rujukanskmm kerana menghina seseorang. Skmm ada kmudahan utk mgesan pnguna akaun trsebut. Hrap mklum

Unknown said...

bagus donald trumph ni...bg komen tuk d kutuk balik....byk bolh dpt bebudk mcm ni..nak komen ingat bijak padahal sebaliknya...hahahaaaa

Unknown said...

Salam... Ummah sekalian... Sila scroll dan cuba pahamkan jawapan yg telah diberikan... Jgn menanyakan soalan sama berulang kali.. Sehingga mencelarukan ruangan comment (sila pin comment ini untk kemudahan penghuni media maya)..jwpn telah dinyatakan dgn jelas nya.. P/s:rajin-rajinkanlah untuk mencari jwapn di ruangan komen, bukan hanya sibuk bertanyakan hukum yg sama berulang,ulang,ulang,ulang,ulang kali

Unknown said...

salam..kalu bangun subuh..tp mandi dulu..lpas mndi nk solat tgk2 dh masuk waktu syuruk..sy perlu qada subuh waktu suruk atau perlu tunggu habis suruk br ble qada subuh? sbb alasan melewatkan solat..spatutnya solat dulu br mandi.

Unknown said...

Assalamuallaikum..solat qada' boleh jemaah ke.. Sekadar bertanya..

Anonymous said...

Astaghfiruallah. Semoga orang yang bergelar Donald Trump dapat hidayah Dan bercakap dengan penuh Adab. Sebab selalunya manusia yang cakap kurang Adab mereka Ada masalah. Jadi kamu tak Suka orang panggil kamu yang mempunyai masalah pendirian. Jadi betul Kan Dan perbaiki. Masih Ada waktu. Tapi jngan Sia siakan.

Unknown said...

Syuruk itu maksud nye (waktu larang solat)
wallahu a'lam

Unknown said...

Hi saya dari 2022😂

Anonymous said...

Yang penting donald trump ni bkn org melaka ye tu pasti..org melaka.ni kahau je

Anonymous said...

hai saya dari 2023

Anonymous said...

Hi saya dari 2023

Anonymous said...

hai .sy dari 2024 lg 15 hari..haha..Means still 2023

Anonymous said...

iftihah boleh je dibaca bersendirian

Anonymous said...

haii sy dari 2024

Post a Comment