Wednesday, December 17, 2008

Solat Ganti

Salam

Adakah solat yg diqada mesti dilakukan dalam waktu solat yg lain atau boleh pada bila2 masa walaupun tiada waktu solat pd masa itu seperti antara habis subuh hingga masuk zohor?

terima kasih



<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Wassalam
Jwb:
HR Bukhari-Abu Daud-Termidzi dari Abi Qatadah ra," apabila salah seorang kamu lupa akan sesuatu solat atau tertidur, maka hendaklah dia solat di kala ia ingat." Fiqh Sunnah

maksudnya: lakukan dengan segera.

19 comments:

WanFa13 said...

owhh.. bgus lah nasib baik ada kaedah macam nie.. alhamdulillah,,
kalau tertinggal solat pun masih bleh ganti.. baru lengkap solat kitew ye tak?
tapi bagaimana kalau kitew sengaja meninggalkan solat? harap boleh tolong................

kamil129 said...

Kalau sengaja, berdosa lah jawabnya.

nur said...

btul2...

Admin said...

Hukum meninggalkan solat dengan sengaja:

http://soalsolatumum.blogspot.com/2009/12/hukum-meninggalkan-solat-dengan-sengaja.html

Anonymous said...

assalamualaikum..apakah solat yg disengaja tinggalkn perlu diganti jg?tp bagaimana caranya?

Admin said...

w'salam,

mengganti solat yang sengaja ditinggalkan yang telah lama ulamak berbeza pendapat.

Ini adalah khilaf. Jumhur menetapkan wajib qadha' kerana ia dianggap hutang dengan Allah.

Soalan: Boleh berikan dalil2 para Jumhur tersebut yakni dari Al-Quran dan Hadis?

Ahli tahqeeq spt Syaykhul Islam Ibn Taymiyah dan Ibn Hazm pula menetapkan qadha solat spt ini adalah bid'ah dan sia-sia. Mereka menyarankan taubat dan memperbanyakkan solat sunat. Saya cenderung kpd pendapat Ibn Taymiyah.

Soalan: Boleh berikan dalil2 Ahli Tahqeeq tersebut yakni dari Al-Quran dan Hadis?

Dalil Jumhur:

1. HR Muslim (apabila salah seorang drpd kamu tertidur atau terlupa, hendaklah bersolat pada masa ia mengingatinya. Sesungguhnya Allah AWJ berfirman, "Dirikan solat utk mengingati-Ku." (AQT 20:14)

2. HR al-Bukhari (Hutang Allah lebih berhak untuk ditunaikan)

3. lmam Nawawi berkata ia ijma' ulama.

(al-Majmu', 3/75).

Dalil Muhaqqiqin:

al-Ma'uun: 5-6 (iaitu mereka yg lalai daripada menyempurnakan solatnya)
Maryam: 59 (Kemudian mereka diganti oleh keturunan yang mencuaikan solat serta enurut hawa nafsu, mereka akan menghadapi adzab)
atThalaq: 01 ( sesiapa yg melanggari aturan2 hukum Allah, sesungguhna dia telah menzalimi dirinya sendiri)

Wallahu'alam

Anonymous said...

assalamualaikum ..
macam mane eh niat solat ganti ??

Admin said...

Niat solat

http://soalsolatumum.blogspot.com/2009/01/niat-solat_23.html.

Anonymous said...

syukran ^^

Anonymous said...

assalamualaikum...

saya telah lama meninggalkan solat.boleh bgtau saya mcm mana saya nak ganti balik semua solat saya secara detail...mcm mana saya nak taubat nasuha...

Ingin Tahu said...

AsSalam,

Bagaimana jika seseorang selalu tertinggal solat kerana berlengah dan tertidur.

Cthnya solat Subuh,kita sudah bangun dalam keadaan yang mamai(masih tersangat mengantuk), tetapi berniat untuk tidur kembali sekejap sebelum pergi menunaikan solat.namun, akhirnya bila betul2 tersedar, sudah masuk waktu syuruk.

apakah hukumnnya dan adakah boleh diganti selain memohon taubat.

Anonymous said...

Assalamualaikum. Admin, saya nak tnya ni. Saya pernah byk kali juga meninggalkan solat. Tetapi saya lupa untuk mencatatnya. Tapi saya yakin lebih dari 30 solat pernah saya tinggalkan tanpa diganti solat itu. Saya menyesal sangat. Apa yg harus saya lakukan? Saya takut dengan azab Allah. Saya harap admin boleh tolong saya. Saya juga seorang yg sgt cepat was2 dalam solat dan juga kehidupan seharian. Harap admin boleh bagi sedikit tips untuk menyelesaikan masalah saya. Terima kasih.Assalamualaikum. Admin, saya nak tnya ni. Saya pernah byk kali juga meninggalkan solat. Tetapi saya lupa untuk mencatatnya. Tapi saya yakin lebih dari 30 solat pernah saya tinggalkan tanpa diganti solat itu. Saya menyesal sangat. Apa yg harus saya lakukan? Saya takut dengan azab Allah. Saya harap admin boleh tolong saya. Saya juga seorang yg sgt cepat was2 dalam solat dan juga kehidupan seharian. Harap admin boleh bagi sedikit tips untuk menyelesaikan masalah saya. Terima kasih.

- EDA - said...

: assalamualaikum ...
admin .. saye teramat kunfius dengan etika solat ganti nei .. contohnya saye tetinggal solat zohor .. adakah pada waktu asar itu saye menggantikan solat zohor dulu kemudian baru solat asar ??

Tanyalah Ustaz dan Ustazah said...

Bagi yang telah meninggalkan solat, maka bertaubatlah dengan sebenar2 taubat. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar taubat hambaNya dan Maha Pengampun....

Berazamlah untuk tidak meninggalkannya lagi..

nur jamila bt abdul ghani said...

bolehkah kita solat subuh setelah terbit fajar..contoh antara pukul 8-9 pagi???

Anonymous said...

Jamila:wajib solat pg kalau tertingal

Anonymous said...

asalamualaikum..
saye nak tanye..kalau kita da lame tggal solat lepas tu nak ganti balik macam mana?saya tak tahu berapa banyak yg saye da tggal..harap boleh tlong..tq..

Admin said...

dah lama tinggal solat kan dah ada jawapan kat atas tu

Anonymous said...

kat tempat kerja saya x tempat solat dan kotor sbb saya kerja kat site. Jadi nak tak nak x dapat solat zohor dan asar. jadi bagaimana sy nak ganti solat zhor dan asar setiap hari bagi membolehkan solat 5 waktu saya lengkap?? Mohon penjelesan. Terima kasih. :)

Post a Comment