Friday, January 23, 2009

Pasal Qadha Solat

merujuk pada soalan sy yg lepas spt link ini.. http://al-ahkam.net/home/index.php?name=MDForum&file=viewtopic&t=34741

Quote:
assalamualaikum..saya ade masalah

lepas haid..saya mandi...waktu sy mandi ia berwarna kuning2...tapi pade mase tu sy tau kuning2 tu kire masih haid(sbb bace dalam buku),,cume sy konpius dgn keputihan dan sebagainya..jadi saya amik keputusan tuk mandi dan yakin saya telah suci dan taknak pkr2 lagi..dan saye pun puase dalam waktu tu.......

lepas dah lame2 baru..saya pkir2 balik.. saye sedar,itu kire darah haid...saye sempat qada balik puase sy yg sy buat dlm waktu "syak" tu

soalan saya..semayang sy dalam waktu tu..perlukah sy qada...saya amat konpius sekali sbb waktu sy solat sy amat yakin sy suci...cuma lepas beberapa lama saya terpikir balik dan lebih merunsingkan saya tau yg kuning2 tu dikire haid..kalau tak tau mungkin boleh dimaafkan dan tak perlu smyg saya diqadakan....apa pendapat ahli panel

sbnrnya begini,sy mandi wajib walaupun masih ade kesan kuning2 sbb mase tu sy konpius sama ada keputihan atau haid,jadi sy mandi sekali sahaja..maknanya lepas kuning2 tu xde,sy tak mandi lagi skali tuk yakinkan sy da suci...jadi..selama ibadah sy tu..solat..puase dlm waktu selepas mandi wajib...adekah sy perlu qada solat sbb da terbukti yg mandi wajib sy tu tak sah sbb masih dalam haid....

******************
al-jawhar
Panel Feqh

Jika dah terbukti memang saudari masih belum suci ketika mandi dan masih lagi terdapat kesan-kesan atau tanda yang menunjukkan saudari masih lagi dalam tempoh haid , maka jelas disini yang mandi saudari tersebut tidak sah.Begitu juga saudari mandi dalam keadaan saudari ragu-ragu , samada telah suci atau tidak yang mana jika mengikut hukum saudari dikehendaki mandi sekali lagi setelah saudari betul-betul pasti yang saudari telah pun suci.

Berkenaan dengan solat dan puasa dalam tempoh masih lagi tempoh haid , adalah tidak sah , dan puasa tersebut jika puasa ramadhan hendaklah diganti semula , manakala solat tidak perlu diganti berdasarkan hadis Mu’azah kepada Saidatina A’isyah ra tersebut.

WA

0 comments:

Post a Comment