Friday, January 23, 2009

fiqh solat dhuha ibn taimiyyah

askm

ingin bertanya apakah pendapat ibn taimiyyah dan ibn qayyim berkenaan solat dhuha? benarkah mereka mengatakan bhw solat dhuha ini perlu dilakukan jarang2 dan dilakukan hanya apabila ada sebab tertentu (e.g tak dapat solat malam ect)? adakah mereka bersendirian dlm pendapat ini?

pendapat mana yg kuat, bagaimanakah fiqh solat dhuha (adalah sunnah dilakukan secara rutin , atau secara jarang2, atau hanya apb ada sebab tertentu..)?

minta panel rujuk zaad maad, dan komen pendapat dlm tu berkenaan solat dhuha..jzkk

************
Abu_Umair
Panel Feqh

بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

- Perkara yang tidak diperselisihkan oleh ummah ialah: kelebihan bersolat pada waktu dhuha kerana dalil-dalilnya adalah banyak, sahih dan terang nyata. Hatta Ibn Taimiyyah dalam Majmuk Fatawanya dan Ibn Qayyim dalam Zadul Maad pun mengiktiraf sunatnya solat Dhuha pada asalnya. Mereka sendiri membawakan dalil-dalilnya.

- Yang diperselisihkan ialah: Adakah sunat dilakukan secara berterusan; ataupun sunat dilakukan sekali-sekala?
Ibn Taimiyyah & Ibn Qayyim berpandangan: tidak sunat dilakukan secara berterusan seperti sunat rawatib, terutama bagi orang yang sudah qiyamullail pada malamnya. Bagi orang yang tertinggal Qiyamullail, maka sunatlah gantinya dengan solat Dhuha pada paginya.

- Hujjah Ibn Taimiyyah dan Ibn Qayyim ialah: kerana beberapa sahabat meriwayatkan bahawa Nabi SAW tidak melazimi Solat Dhuha ini, antaranya:
i) Hadis Aisyah: katanya: Aku tidak pernah melihat Rasulullah SAW bersembahyang Dhuha. (Muslim no: 718).
ii) Abdullah bin Syaqiq bertanya Aisyah r.a. "Adakah Rasulullah SAW bersembahyang Dhuha?" Jawabnya: "Tidak, kecuali apabila baginda pulang daripada pemergian". (Muslim no: 717).

Walaubagaimanapun, dengan penuh rasa hormat terhadap pendapat mereka, kami melihat dalil yang lebih kuat memihak kepada pendapat majoroti ulama yang mengatakan Solat Dhuha adalah sunnat muakkadah seperti sunat2 lain, dan sunat dilakukan secara berterusan sekadar mampu. Ini berdasarkan faktor2 di bawah:

1) Banyak hadis2 yang menunjukkan kelebihan berterusan melakukan solat Dhuha. Antaranya:

i- Hadis: (Hendaklah) di atas setiap sendi-sendi setiap orang kamu sedekah. Maka setiap tasbih adalah sedekah. Setiap tahmid adalah sedekah. setiap tahlil adalah sedekah. Amar makruf adalah sedekah. Nahi Munkar adalah sedekah. Dan memadai daripada yang tersebut dengan melakukan dua rakaat pada waktu Dhuha. HR: Muslim (no: 720).

ii- Hadis Abu Hurairah r.a. katanya: Kekasihku (Rasulullah SAW) berwasiat kepadaku dengan tiga perkara; puasa tiga hari setiap bulan; dua rakaat Dhuha; dan witir sebelum tidur. HR Bukhari (no: 1124) dan Muslim (no: 721).

2) Manakala hujjah Ibn Taimiyyah dan Ibn Qayyim dengan hadis Aisyah bahawa beliau tidak pernah melihat Rasulullah SAW solat Dhuha, dijawab seperti berikut:

i- Thabit juga daripada Aisyah bahawa baginda melihat Rasulullah SAW bersolat Dhuha. Sebagaimana dalam Sahih Muslim, Muazah bertanya Aisyah r.a. berapa rakaatkan Rasulullah SAW bersolat Dhuha? Jawabnya: empat rakaat, dan baginda menambah sebanyak yang baginda mahu. (no: 719).

ii- Hadis yang menunjukkan Nabi SAW meninggalkan Dhuha adalah hadis perbuatan (fi'li), manakala hadis galakan adalah hadis perkataan (qauli), maka qauli adalah lebih diutamakan. Kerana hadis fi'li membawa pelbagai kemungkinan.

iii- Rasulullah SAW tidak melazimi solat Dhuha adalah kerana sebab takut difardhukan ke atas umatnya. Kata Aisyah: "Aku tidak pernah melihat Rasulullah SAW solat Dhuha. Dan aku pula melakukan solat Dhuha. Sesungguhnya Rasulullah SAW meninggalkan sesuatu amalan yang baginda sukai, kerana takut orang melakukannya, kemudian ia difardhukan". HR: Muslim (no: 718).

Apabila baginda wafat, maka tiada kemungkinan Dhuha akan difardhukan. Maka kembali kepada hukum asal sunat dilakukan seperti solat2 sunat lain. Sebagaimana halnya dengan sembahyang terawih berjemaah.

iv- Oleh kerana takut difardhukan Dhuha, baginda melakukan secara jarang-jarang. Dan pada kebiasaan pada waktu Dhuha, baginda bukannya selalu berada di rumah. Kerana baginda acapkali keluar bermusafir. Kalau tidak bermusafir pun, baginda berada di luar rumah, di masjid dll. Kalau baginda berada di rumah pun, baginda mempunyai 9 orang isteri. Sebab itulah, jarang sekali Aisyah melihat baginda solat Dhuha, kerana tidak kebetulan dengan waktunya. (Majmuk: 4/38).

3- Mengikut kaedah syarak: melakukan amalan secara berterusan adalah lebih baik daripada melakukannya sekali sekala. Sebagaimana hadis: "Amalan yang paling disukai Allah ialah yang sentiasa dilakukannya sekalipun sedikit". HR Bukhari (no: 1869) dan Muslim (no: 782).

Dalam riwayat Bukhari: Adalah baginda apabila melakukan suatu solat, baginda memeliharanya selalu.

Wallahu A'lam.

0 comments:

Post a Comment