Wednesday, September 16, 2009

Dalil-dalil Tentang Waktu Solat

DIkirim oleh mohd masri di Januari 26, 2008

Assalamu’alaikum wr, wb.

Adakah di dalam Al-Quran dalil tentang waktu solat? Ataukah hanya ada di dalam hadits saja? Lalu bagaimana detail tiap waktu solat yang sesungguhnya?

Sebelumnnya kami ucapkan terima kasih

Wassalamu’alaikum wr, wb.

Sudewo




*************************
Jawapan

Assalamu ‘alaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Di dalam Al-Quran sesungguhnya sudah ada sekilas tentang penjelasan waktu-waktu solat fardhu, meski tidak terlalu jelas diskripsinya. Namun paling tidak ada tiga ayat di dalam Al-Quran yang membicarakan waktu-waktu solat secara global.

Ayat Pertama:

وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ

“Dan dirikanlah solat pada kedua tepi siang dan pada bahagian permulaan malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat“ (QS. Huud: 114)

Menurut para mufassriin, di ayat ini disebutkan waktu solat, yaitu kedua tepi siang, yaitu solat shubuh dan ashar. Dan pada bahagian permulaan malam, yaitu Maghrib dan Isya`.

Ayat kedua

أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْءَانَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا

Dirikanlah solat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan Qur`anal fajri. Sesungguhnya Qur`anal fajri itu disaksikan (QS. Al-Isra`: 78)

Menurut para mufassrin, di dalam ayat ini disebutkan waktu solat yaitu sesudah matahari tergelincir, aitu solat Zhuhur dan Ashar. Sedangkan gelap malam adalah solat Maghirb dan Isya` dan Qur`anal fajri yaitu solat subuh.

Waktu-waktu Solat Fardhu di Dalam Al-Hadits

Sedangkan bila ingin secara lebih spesifik mengetahui dalil tentang waktu-waktu solat, kita boleh merujuk kepada hadits-hadits Rasululah SAW yang sahih dan qath`i. Tidak kalah qath`inya dengan dalil-dalil dari Al-Quran Al-Karim. Di antaranya adalah hadits-hadits berikut ini:

Dari Jabir bin Abdullah ra. bahawa Nabi SAW didatangi oleh Jibril as dan berkata kepadanya, Bangunlah dan lakukan solat.” Maka beliau melakukan solat Zhuhur ketika matahari tergelincir. Kemudian waktu Ashar menjelang dan Jibril berkata, “Bangun dan lakukan solat.” Maka beliau SAW melakukan solat Ashar ketika panjang bayangan segala benda sama dengan panjang benda itu. Kemudian waktu Maghrib menjelang dan Jibril berkata, “Bangun dan lakukan solat.” Maka beliau SAW melakukan solat Maghrib ketika matahari terbenam. Kemudian waktu Isya` menjelang dan Jibril berkata, “Bangun dan lakukan solat.” Maka beliau SAW melakukan solat Isya` ketika syafaq (mega merah) menghilang. Kemudian waktu Shubuh menjelang dan Jibril berkata, “Bangun dan lakukan solat.” Maka beliau SAW melakukan solat Shubuh ketika waktu fajar merekah/ menjelang. (HR Ahmad, Nasai dan Tirmizy. )

Di dalam Nailul Authar disebutkan bahawa Al-Bukhari mengatakan bahawa hadits ini adalah hadits yang paling shahih tentang waktu-waktu solat.

Selain itu ada hadits lainnya yang juga menjelaskan tentang waktu-waktu solat. Salah satunya adalah hadits berikut ini:

Dari `Uqbah bin Amir ra bahawa Nabi SAW bersabda, “Ummatku selalu berada dalam kebaikan atau dalam fitrah selama tidak terlambat melakukan solat Maghrib, yaitu sampai muncul bintang.“(HR Ahmad, Abu Daud dan Al-Hakim dalam Al-Mustadrak.)

Lebih Detail Tentang Waktu Solat Dalam Kitab-kitab Fiqih

Dari isyarat dalam Al-Quran serta keterangan yang lebih jelas dari hadits-hadits nabawi, para ulama kemudian menyusun tulisan dan karya ilmiah untuk lebih jauh mendiskripsikan apa yang mereka fahami dari nash-nash itu. Maka kita dapati deskripsi yang jauh lebih jelas dalam kitab-kitab fiqih yang menjadi masterpiece para fuqoha. Di antaranya yang boleh disebutkan antara lain kitab-kitab berikut ini:

Kitab Fathul Qadir jilid 1 halaman 151-160,
Kitab Ad-Dur Al-Mukhtar jilid 1 halaman 331 s/d 343,
Kitab Al-Lubab jilid 1 halaman 59 – 62,
Kitab Al-Qawanin Al-Fiqhiyah halaman 43,
Kitab Asy-Syarhu Ash-Shaghir jilid 1 halaman 219-338,
Kitab Asy-Syarhul-Kabir jilid 1 halaman 176-181,
Kitab Mughni Al-Muhtaj jilid 1 halaman 121 – 127,
Kitab Al-Muhazzab jilid 1 halaman 51 – 54 dan Kitab Kasysyaf Al-Qanna` jilid 1 halaman 289 – 298.

Di dalam kitab-kitab itu kita dapati keterangan yang jauh lebih spesifik tentang waktu-waktu solat. Kesimpulan dari semua keterangan itu adalah sebagai berikut:

1. Waktu Solat Fajr (Shubuh)

Dimulai sejak terbitnya fajar shadiq hingga terbitnya matahari. Fajar dalam istilah bahasa arab bukanlah matahari. Sehingga ketika disebutkan terbit fajar, bukanlah terbitnya matahari. Fajar adalah cahaya putih agak terang yang menyebar di ufuk Timur yang muncul beberapa saat sebelum matahari terbit.

Ada dua macam fajar, yaitu fajar kazib dan fajar shadiq. Fajar kazib adalah fajar yang `bohong` sesuai dengan namanya. Maksudnya, pada saat dini hari menjelang pagi, ada cahaya agak terang yang memanjang dan mengarah ke atas di tengah di langit. Bentuknya seperti ekor Sirhan (serigala), kemudian langit menjadi gelap kembali. Itulah fajar kazib.

Sedangkan fajar yang kedua adalah fajar sadiq, yaitu fajar yang benar-benar fajar yang berupa cahaya putih agak terang yang menyebar di ufuk timur yang muncul beberapa saat sebelum matahari terbit. Fajar ini menandakan masuknya waktu subuh.

Jadi ada dua kali fajar sebelum matahari terbit. Fajar yang pertama disebut dengan fajar kazib dan fajar yang kedua disebut dengan fajar sadiq. Selang beberapa saat setelah fajar sadiq, barulah terbit matahari yang menandakan habisnya waktu subuh. Maka waktu antara fajar sadiq dan terbitnya matahari itulah yang menjadi waktu untuk solat shubuh.

Di dalam hadits disebutkan tentang kedua fajar ini:

Fajar itu ada dua macam. Pertama, fajar yang mengharamkan makan dan menghalalkan solat. Kedua, fajar yang mengharamkan solat dan menghalalkan makan..” (HR Ibnu Khuzaemah dan Al-Hakim).

Batas akhir waktu subuh adalah terbitnya matahari sebagaimana disebutkan dalam hadits berikut ini.

Dari Abdullah bin Umar ra bahawa Rasululah SAW bersabda, “Dan waktu solat subuh dari terbitnya fajar (sadiq) sampai sebelum terbitnya matahari.” (HR Muslim)

2. Waktu Solat Zhuhur

Dimulai sejak matahari tepat berada di atas kepala namun sudah mulai agak condong ke arah barat. Istilah yang sering digunakan dalam terjemahan bahasa Malaysia adalah tergelincirnya matahari. Sebagai terjemahan bebas dari kata zawalus syamsi. Namun istilah ini seringkali membingungkan kerana kalau dikatakan bahawa `matahari tegelincir`, sebahagian orang akan berkerut keningnya, “Apa yang dimaksud dengan tergelincirnya matahari?”

Zawalus-Syamsi adalah waktu di mana posisi matahari ada di atas kepala kita, namun sedikit sudah mulai bergerak ke arah barat. Jadi tidak tepat di atas kepala.

Dan waktu untuk solat zuhur ini berakhir ketika panjang bayangan suatu benda menjadi sama dengan panjang benda itu sendiri. Misalnya kita menancapkan tongkat yang tingginya 1 meter di bawah sinar matahari pada permukaan tanah yang rata. Bayangan tongkat itu semakin lama akan semakin panjang seiring dengan semakin bergeraknya matahari ke arah barat. Begitu panjang bayangannya mencapai 1 meter, maka pada saat itulah waktu Zhur berakhir dan masuklah waktu solat Ashar.

Ketika tongkat itu tidak punya bayangan baik di sebelah barat maupun sebelah timurnya, maka itu menunjukkan bahawa matahari tepat berada di tengah langit. Waktu ini disebut dengan waktu istiwa`. Pada saat itu, belum lagi masuk waktu zuhur. Begitu muncul bayangan tongkat di sebelah timur kerana posisi matahari bergerak ke arah barat, maka saat itu dikatakan zawalus-syamsi atau `matahari tergelincir`. Dan saat itulah masuk waktu zuhur.

3. Waktu Solat Asar

Waktu solat Asar dimulai tepat ketika waktu solat Zuhur sudah habis, yaitu semenjak panjang bayangan suatu benda menjadi sama panjangnya dengan panjang benda itu sendiri. Dan selesainya waktu solat Asar ketika matahari tenggelam di ufuk barat. Dalil yang menujukkan hal itu antara lain hadits berikut ini:

Dari Abi Hurairah ra berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Orang yang mendapatkan satu rakaat dari solat subuh sebelum tebit matahari, maka dia termasuk orang yang mendapatkan solat subuh. Dan orang yang mendapatkan satu rakaat solat Asar sebelum matahari terbenam, maka dia termasuk mendapatkan solat Asar.” (HR Muslim dan enam imam hadits lainnya).

Namun jumhur ulama mengatakan bahawa dimakruhkan melakukan solat Asar tatkala sinar matahari sudah mulai menguning yang menandakan sebentar lagi akan terbenam. Sebab ada hadits nabi yang menyebutkan bahawa solat di waktu itu adalah solatnya orang munafiq.

Dari Anas bin Malik ra bahawa Rasulullah SAW bersabda, …”Itu adalah solatnya orang munafik yang duduk menghadap matahari hingga saat matahari berada di antara dua tanduk syaitan, dia berdiri dan membungkuk 4 kali, tidak menyebut nama Allah kecuali sedikit.” (HR Jamaah kecuali Bukhari dan Ibnu Majah).

Bahkan ada hadits yang menyebutkan bahawa waktu Ashar sudah berakhir sebelum matahari terbenam, yaitu pada saat sinar matahari mulai menguning di ufuk barat sebelum terbenam.

Dari Abdullah bin Umar ra bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Dan waktu solat Ashar sebelum matahari menguning.”(HR Muslim)

Solat Asar adalah solat Wustha menurut sebahagian besar ulama. Dasarnya adalah hadits Aisyah ra.

Dari Aisyah ra bahawa Rasulullah SAW membaca ayat, “Peliharalah solat-solatmu dan solat Wustha.” Dan solat Wustha adalah solat Asar. (HR Abu Daud dan Tirmizy dan dishahihkannya)

Dari Ibnu Mas`ud dan Samurah ra berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Solat Wustha adalah solat Asar.” (HR Tirmizy)

Namun masalah ini memang termasuk dalam masalah yang diperselisihkan para ulama. Asy-Syaukani dalam kitab Nailul Authar jilid 1 halaman 311 menyebutkan ada 16 pendapat yang berbeza tentang makna solat Wustha. Salah satunya adalah pendapat jumhur ulama yang mengatakan bahawa solat Wustha adalah solat asar. Sedangkan Imam Malik berpendapat bahawa solat itu adalah solat subuh.

4. Waktu Solat Maghrib

Dimulai sejak terbenamnya matahari dan hal ini sudah menjadi ijma` (kesepakatan) para ulama. Yaitu sejak hilangnya semua bulatan matahari di telan bumi. Dan berakhir hingga hilangnya syafaq (mega merah). Dalilnya adalah sabda Rasulullah SAW:

Dari Abdullah bin Amar ra bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Waktu Maghrib sampai hilangnya shafaq (mega).” (HR Muslim).

Syafaq menurut para ulama seperti Al-Hanabilah dan As-Syafi`iyah adalah mega yang berwarna kemerahan setelah terbenamnya matahari di ufuk barat. Sedangkan Abu Hanifah berpendapat bahawa syafaq adalah warna keputihan yang berada di ufuk barat dan masih ada meski mega yang berwarna merah telah hilang. Dalil beliau adalah:

Dari Abi Hurairah ra bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Dan akhir waktu Maghrib adalah hingga langit menjadi hitam.” (HR Tirmizy)

Namun menurut kitab Nashbur Rayah bahawa hadits ini sanadnya tidak shahih.

5. Waktu Solat Isya`

Dimulai sejak berakhirnya waktu maghrib sepanjang malam hingga dini hari tatkala fajar sadiq terbit. Dasarnya adalah ketetapan dari nas yang menyebutkan bahawa setiap waktu solat itu memanjang dari berakhirnya waktu solat sebelumnya hingga masuknya waktu solat berikutnya, kecuali solat subuh.

Dari Abi Qatadah ra bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Tidaklah tidur itu menjadi tafrith, namun tafrith itu bagi orang yang belum solat hingga datang waktu solat berikutnya.” (HR Muslim)

Sedangkan waktu muhktar (pilihan) untuk solat `Isya` adalah sejak masuk waktu hingga 1/3 malam atau tengah malam. Atas dasar hadits berikut ini.

Dari Abu Hurairah ra. bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Seandainya aku tidak memberatkan umatku, aku perintahkan mereka untuk mengakhirkan/ menunda solat Isya` hingga 1/3 malam atau setengahnya..” (HR Ahmad, Ibnu Majah dan Tirmizy).

Dari anas bin Malik ra bahawa Rasulullah SAW menunda solat Isya` hingga tengah malam, kemudian barulah beliau solat.” (HR Muttafaqun Alaihi).

Dari Ibnu Umar ra. bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Waktu solat Isya` hingga tengah malam” (HR Muslim dan Nasai)

Wallahu a’lam bishshawab, wassalamu ‘alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Ahmad Sarwat, Lc

http://www.eramuslim.com/ustadz/shl/7705101300-dalil-dalil-tentang-waktu-solat.htm

6 comments:

NoorAfzan said...

salam..
oo..
betullah apa yang saay ketahui sebelum ini yang kita digalakka n melewatkansolat isyak..

Anonymous said...

-Dari Ibnu Umar ra. bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Waktu solat Isya` hingga tengah malam” (HR Muslim dan Nasai).

Kalau mengikut hadith ini, solat isya' hingga tengah malam, bukan sampai sebelum suboh?

puan zin said...

Jgn ambil hds nbi tnpa kaji terlbih dhulu. Hdis melewtkn insyak yg dilakukan oleh nabi atas sebab tertntu bukn sengaja.

JAWATAN KOSONG TERBARU said...

Syukran...maklumat yang sgt berguna.

dds said...

Mari layari waktusolatmalaysia.com untuk waktu solat hari ini ditempat anda.

Ujang Ikobana said...

Qur'anal fajri itu maksudnya membaca quran ketika fajar. Mohon pencerahan. Terima kasih.

Post a Comment