Wednesday, December 17, 2008

Membaca "Rabilfighli wali walidaiya" Lepas Fatihah

Salam

Apakah ada sumber hukum tentang membaca "rabilfighli wali walidaiya" selepas membaca fatihah dan sebelum membaca amin dalam solat (tak kira solat fardu atau sunat - kecuali solat jenazah)?

Mohon bantuan. T.kasih

Wa'alaikumussalam

Alhamdulillah. Insyaallah akan kami cuba menjawab soalan Tn jawana dengan kadar ilmu yang sedikit.

Membaca bacaan "rabilfighlii waliwaalidayya" selepas Al-Fatihah sebelum Amin didalam solat adalah merupakan satu bid'ah, yang tidak ada asalnya (tiada sumber). Kerana apa yang sahih didalam solat ialah apabila Imam membaca Al-Fatihah, makmum haruslah mendengar dengan teliti bacaan Imam, dan apabila selesai Al-Fatihah, hendaklah ia membaca Amin bersama Imam sebagaimana hadith yang akan dinyatakan dibawah. Inilah amalan yang sah dari Nabi saw, dan bukannya menjawab dengan ucapan "rabilfighlii waliwaalidayya" atau "Ista'anna Billaah".

Amalan-amalan ini banyak didedahkan didalam banyak kitab-kitab yang menerangkan tentang kesalahan-kesalahan didalam solat. Ibnu Taimiyah mengkelaskan kesalahan ini sebagai satu kesalahan yang besar. Berikut kami petik 3-4 buku (yang sempat kami lihat) yang mendedahkan amalan bid'ah tersebut:-

1. Muhammad Sideq Al-Minshawi[1] berkata (Akhthaau Al-Mushalliin, 69)

كثير من الناس يقولون هذا اللفظ عند قول الإمام : {إياك نعبد وإياك نستعين}، ويقول : رب اغفر لى ولوالدى عندما يقول الإمام : {اهدنا الصراط المستقيم}،وبعضهم يتلفظ بأدعية كثيرة، هذا كله غير وارد ولا ثابت،

"Ramai manusia yang mengucapkan lafaz ini tatkala Imam berkata :"Iyyaka na'budu waiyyaka nasta'iin", dan mereka berkata :"rabilfighlii waliwaalidayya" tatkala Imam berkata :"ihdinas siraatal mustaqiim" dan sebahagian mereka membaca do'a dengan banyakannya ketika itu, SEMUA ini tidak warid dan thabit (bukan datang) dari Nabi saw"

2. Berkata Sheikh Al-Islam ibnu Taimiyah[2], didalam buku Fatawa Al-Solaati (ms 54):

كثير من المصلين - وبخاصة في المناطق الريفية - إذا قرأ الإمام الفاتحة ووصل إلى قوله {ولا الضالين}، فإن كل واحد منهم يقول أثناءها: {آمين ولوالدى واللمسلمين}. وهذا خطأ كبير وامخالفة لهدي النبي (ص).

"Ramai orang yang bersolat - dan khususnya yang berada di kawasan perkampungan - apabila Imam membaca Al-Fatihah dan sampai kepada ayat "Waladhaaliin", dan setiap orang tatkala itu akan berkata "AAmiin waliwaalidayya waMuslimiin". Dan ini adalah KESALAHAN YANG BESAR yang bercanggah dari hidayah/petunjuk Nabi saw."

3. Berkata Sheikh Masyhur Hasan Sulaiman[3]:

ومن أخطاء المأمومين وأغلاطهم : قولهم : {استعنت بك يا رب} حين يقرأ الإمام {إياك نعبد وإياك نستعين} أو قولهم: {رب اغفر لى ولوالدى} حين يقرأ الإمام : {اهدنا الصراط المستقيم}.

"Dan dari kesalahan oleh yang bersolat dan kesilapan mereka adalah : mereka berkata "Ista'antu Bika ya Rab" tatkala Imam membaca "Iyyaka na'budu waiyyaka nasta'iin" atau mereka berkata :"rabilfighlii waliwaalidayya" tatkala Imam membaca : "ihdinas siraatal mustaqiim".

4. Didalam buku As-Assunnan wal-Mubtadiat mengatakan bahawa[4] : "Riwayat tentang ucapan tersebut adalah bid'ah.Adalah yang bersesuaian dengan sunnah adalah mengucapkan Amiin sahaja, sebagaimana hadith yang diriwiyatkan oleh Imam Bukhari, bahawa Rasulullah saw bersabda :

إذا أمن الإمام فأمنوا فمن وافق تأمينه تأمين الملائكة غفر له

"Ketika Imam mengatakan Amiin, maka ikutlah berkata amiin, Dan barangsiapa yang mengucapkan amiinnya bertepatan dengan ucapan malaikat, maka telah diampun dosanya" - Riwayat Al-Bukhari"

Kesimpulannya : Eloklah kita baca buku Sifat Solat Nabi saw khususnya yang ditulis oleh Shiekh Nasyiruddin Al-Albani, kerana beliau telah menggunakan Hadith-hadith Nabi didalam mendetailkan cara solat Nabi saw. Ringkasan buku beliau boleh didapati di website al-ahkam dibahagian perbahasan hukum-hukum. Dengan cara ini, lebih mudah untuk kita menelilti dengan jelas amalan-amalan solat yang telah di'rojakkan' oleh segolongan masyarakat Islam.

wallahu 'alam

-wassalam-

p/s - Amalan 'rojak' seperti ini lebih bahaya dari Fiqh 'Rojak' (muqaran).
-------------------

Rujukan :

1] Muhammad Sideq Al-Minshawi.Akhthaau Al-Musholliin. Kaherah : Dar Al-Fadhilah, 1996.

2] Ibnu Taimiyah. Fatawa Al-Solaah. Beirut : Dar Al-Kotob Al-Ilmiyah, 2003.

3] Sheikh Masyhur Hasan Sulaiman. Al-Qaul Al-Mubiin fi Akhtaa' Al-Musholliin. cetakan 4. Mekah : Dar Ibnu Qayyim, 1996.

4] Abu Ubaidah Al-Walid. Akhthaau Al-Musholliin. Maktabah Al-Syafaa, 19??.

1 comments:

Unknown said...

Alhamdulillah saya lebih tau,terima kasih saudara kuu...

Post a Comment