Monday, December 8, 2008

Arah Kaabah

Assalamualaikum.

Apakah kedudukan kiblat bergantung kepada jarak yang paling hampir kepada Mekah? Iaitu sebagai contoh jarak antara Malaysia dan Mekah adalah lebih hampir melalui Barat Daya maka kiblat juga adalah arah Barat Daya?
Sekian. Terima kasih.


Wassalam


Jawab:


Kiblat tidak ditentukan berdasarkan jarak, tetapi jarak digunakan hanya dari segi preciseness (ketepatan) samada 'ain (dzat/object) Ka'abah atau jihah (arah/direction). Menghadap kepada 'ain Ka'abah disyari'atkan kepada yg mendiami sekitar bandaraya Mekah dan kawasan sekitarnya dan mereka yg berada di luar tanah Arab memadai berijtihad mencari `jihah' (arah Ka'abah). Rumusan: Jika berdekatan Ka'bah, dikehendaki menghadap secara tepat pada 'ain Ka'abah dan jika berada jauh dari Ka'abah hanya anggaran saja yakni jihahnya (Syawkani, Nailool Awthor, 2/189). Ilmu menentukan arah kiblat bagi mesjid dan rumah hendaklah berdasarkan ijtihad. Hari ini kita sudah ada bantuan teknologi yg boleh didapati dalam bentuk kompas dan jam yg boleh didapati dengan harga yg murah di mana saja (malah di kaki lima Chow Kit Rd. Maka isu kiblat ini sebenarnya sudah selesai bagi umat Islam. Allahu a'alam

4 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum

Ana nk tnya sedikit soalan. Harap dapat dijawb. Terima kasih

Bagaimana dengan arah kiblat sewaktu solat di dalam bas atau di dalam kapal terbang? Setahu saya solat di dalm bas & kapal terbang tidak perlu mengikut kiblat. Betulkah? Adakah dalil yang untuk perkara ini?

Admin said...

w'salam...

hadith berikut daripada Abdullah ibnu Umar radiallahu-anhu di mana telah bertanya seorang sahabat kepada Nabi sallallahu-alaihi-wasallam: Bagaimanakah cara saya bersolat dalam perahu ? Nabi sallallahu-alaihi-wasallam menjawab: Bersolatlah di dalamnya dengan berdiri kecuali jika engkau takut tenggelam. Hadith di atas adalah sebagai dalil bolehnya bersolat di atas kenderaan tidak kira apa jenis kenderaan itu kerana pelajaran hadith (illat) bukanlah berkenaan hukum perahu tetapi ialah kebolehan perlaksanaan solat di atas kenderaan.


Kaedah menunaikan solat fardhu di atas pesawat terbang adalah sama dengan kaedah solat di darat. Hanya apabila timbul kesukaran maka kesempurnaan gerak laku solat itu berkurangan selari dengan kadar kesukaran yang dihadapi. Ia mempunyai kesamaan dengan kaedah solat orang yang sakit dalam beberapa keadaan dan berbeza pula dalam beberapa keadaan lain, iaitu:

1. Hendaklah berusaha sekuat mampu bagi mencari tempat untuk bersolat dengan sempurna. Bertanyalah kepada anak kapal akan ruang sebaiknya untuk bersolat dan jikalau ruang itu digunakan oleh mereka dalam kesibukan kerja-kerja kabin maka tunggulah hingga kerja mereka berkurang atau selesai. Satu alternatif lain ialah memilih penerbangan dengan syarikat Muslim kerana anak-anak kapalnya akan lebih memahami kehendak kita dan berusaha menolong berbanding dengan syarikat penerbangan non muslim.

2. Jikalau sedang solat dan pesawat bergoyang sedikit maka dibolehkan berpegang atau bersandar sebentar kepada dinding atau kerusi bagi mengimbangkan diri, mengingatkan kepada sunnah Nabi sallallahu-alaihi-wasallam yang solat dengan bersandarkan tiang di kala umurnya sudah lanjut.

3. Jikalau pesawat banyak bergoyang sehingga membimbangkan maka dibolehkan solat duduk dengan rukuk secara membongkok dan sujudnya seperti biasa hingga ke lantai pesawat. Jikalau sedang bersolat secara berdiri dan dipertengahannya pesawat mula bergoyang maka teruslah solat dengan duduk sehingga habis tanpa perlu dimulakan semula.

4. Jikalau goyangan pesawat adalah keterlaluan hingga terbitnya tanda 'Pasang tali pinggang keselamatan' atau 'Fasten seat belt' maka sebaiknya ialah duduk dahulu dan bersolatlah kemudian apabila suasana kembali tenang. Memaksa diri beribadat sehingga mendatangkan kecederaan bukanlah sesuatu yang dicenderungi agama malah akan dipertangunggkan jikalau kecederaannya itu menyebabkan dia tidak dapat meneruskan ibadah yang lain, meninggalkan amanah tanggungan dan menyusahkan pula orang lain. Jikalau goyangan pesawat berlanjutan sehingga dijangka akan melewati waktu solat (contohnya solat subuh) maka laksanakanlah ia secara duduk di kerusi sendiri.

5. Jikalau tiada tempat untuk solat maka tetaplah bersolat ditempat duduk sendiri dan solatlah dengan sujudnya ditunduk lebih rendah dari rukuk. Perintah menghadap qiblat tetap hadir sebagaimana yang diterangkan sebelum ini.

Jikalau terdapat dua pilihan, satunya ialah boleh menghadap ke arah qiblat tetapi solatnya harus secara duduk manakala yang kedua ialah boleh solat secara sempurna tetapi tidak dapat menghadap qiblat melainkan di takbir yang pertama maka hendaklah dia mengutamakan solat menghadap qiblat sekalipun secara duduk kerana solat secara duduk sememangnya dibolehkan oleh nas yang jelas di kala kesukaran manakala solat tanpa menghadap qiblat dengan sempurna adalah satu kebolehan yang diijtihadkan.

Admin said...

W'salam

sila baca maklumat solat atas pesawat di http://hafizfirdaus.com/ebook/musafir/bhg24.htm. WA

Anonymous said...

salam ..bagaimana pula solat di dlm kaabah??ykni arah nya..bleh saudara berikan dalil serta buktinya ..sekian..terima ksih

Post a Comment