Thursday, January 1, 2009

Masalah Pacak Pelepah Tamar di Kuburan

12 comments:

Guest said...

KAHWIN LEBIH DARI 4 ADALAH KEKHUSUSAN BAGI NABI S.A.W. DAN UMAT DITEGAH KERANA ADA DALIL YANG MENCEGAHNYA. DALAM BAB MENCACAK PELEPAH ATAU POKOK DIATAS KUBURAN BUKANLAH KHUSUS BAGI NABI S.A.W. SAHAJA KERANA TIADA DALIL YANG MENCEGAH BAGI UMATNYA. JADI DIPANDANG SUNNAH MELAKUKANNYA. TNTANG SAHABAT ADA BUAT TAK BUAT ITU BUKAN MASALAHNYA. YANG PENTING ADA DALILNYA. WALLAHU A'A-LAM.

Guest said...

TAK ADA HADIS MENCEGAHNYA SEBAB TAK PERNAH DIBUAT ORANG PADA ZAMAN RASULULLAH KECUALI BAGINDA... PARA SAHABAT TAK PERNAH BUAT, ZAMAN TABIIT TAK PERNAH DIBUAT ORANG, BEGITU JUGA TABIIT TABIIN, SEBAB ITU TAK ADA HADIS KHUSUS MENCEGAHNYA. APAKAH PARA SAHABAT NABI TAK MAU MENCACAK PELEPAH TAMAR DI KUBUR SUPAYA PENGHUNI BEBAS DARI SIKSA KUBUR?

BUKANKAH HADIS BIDAAH DENGAN JELAS MENCEGAHNYA...
TERLALU BANYAK IBDAH YANGTIDAK DIBUAT ORANG SEDANGKAN TAK ADA HADIS KHUSUS MENCEGAHNYA...

KELUARLAH DARI TRADISI KEPADA ISLAM SEBENARNYA

Admin said...

Masalah baca quran dan menghadiahkan pahala bacaan kepada simati. Ini soal khilaf, ulamak berbeza pendapat, satu pendapt kata sampai dan satu pendapat lagi kata tak sampai... ada banyak hujah-hujah dan dalil-dalilnya.

Cuba baca atau cari sendiri apa pendapt sebenar Imam As Syafie dalam soal mengahadiahkan pahala bacaa quran kepada si mati?

Anonymous said...

Guest said
DALAM BAB MENCACAK PELEPAH ATAU POKOK DIATAS
KUBURAN BUKANLAH KHUSUS BAGI NABI


Nabi punya mukjizat bisa mengetahui orang yang diazab kubur, umatnya tidak.
Pelepah tersebut terkait azab kubur maka khusus bagi nabi.

Anonymous said...

Ibnu Taimiyah menegaskan bahwa barang siapa mengingkari sampainya amalan orang hidup pada orang yang meninggal maka ia termasuk ahli bid’ah. Dalam Majmu’ fatawa juz 24 hal306 ia menyatakan, “Para imam telah sepakat bahwa mayit bisa mendapat manfaat dari hadiah pahala orang lain. Ini termasuk hal yang pasti diketahui dalam agama Islam dan telah ditunjukkan dengan dalil kitab, sunnah dan ijma’ (konsensus ulama’). Barang siapa menentang hal tersebut maka ia termasuk ahli bid’ah”.

Anonymous said...

3. Berkata Ibnu Taymiyah :

Di atas adalah kitab ibnu taimiah berjudul majmuk fatawa jilid 24 pada halaman 324. Ibnu taimiah ditanya mengenai seseorang yang bertahlil, bertasbih,bertahmid ,bertakbir dan menyampaikan pahala tersebut kepada simayat muslim lantas ibnu taimiah menjawab amalan tersebut sampai kepada si mayat dan juga tasbih,takbir dan lain-lain zikir sekiranya disampaikan pahalanya kepada si mayat maka ianya sampai dan bagus serta baik.

Ibnu taimiah di tanya mengenai seorang yang bertahlil 70000 kali dan menghadiahkan kepada si mayat muslim lantas ibnu taimiah mengatakan amalan itu adalah amat memberi manafaat dan amat baik serta mulia.

Anonymous said...

ابن التيمية : مجموع الفتاوى جلد 24
وَسُئِلَ :عَمَّنْ " هَلَّلَ سَبْعِينَ أَلْفَ مَرَّةٍ وَأَهْدَاهُ لِلْمَيِّتِ يَكُونُ بَرَاءَةً لِلْمَيِّتِ مِنْ النَّارِ " حَدِيثٌ صَحِيحٌ أَمْ لَا ؟ وَإِذَا هَلَّلَ الْإِنْسَانُ وَأَهْدَاهُ إلَى الْمَيِّتِ يَصِلُ إلَيْهِ ثَوَابُهُ أَمْ لَا ؟
.فَأَجَابَ :إذَا هَلَّلَ الْإِنْسَانُ هَكَذَا : سَبْعُونَ أَلْفًا أَوْ أَقَلَّ أَوْ أَكْثَرَ . وَأُهْدِيَتْ إلَيْهِ نَفَعَهُ اللَّهُ بِذَلِكَ وَلَيْسَ هَذَا حَدِيثًا صَحِيحًا وَلَا ضَعِيفًا . وَاَللَّهُ أَعْلَمُ .

وَسُئِلَ :عَنْ قِرَاءَةِ أَهْلِ الْمَيِّتِ تَصِلُ إلَيْهِ ؟ وَالتَّسْبِيحُ وَالتَّحْمِيدُ وَالتَّهْلِيلُ وَالتَّكْبِيرُ إذَا أَهْدَاهُ إلَى الْمَيِّتِ يَصِلُ إلَيْهِ ثَوَابُهَا أَمْ لَا ؟ .
فَأَجَابَ :يَصِلُ إلَى الْمَيِّتِ قِرَاءَةُ أَهْلِهِ وَتَسْبِيحُهُمْ وَتَكْبِيرُهُمْ وَسَائِرُ ذِكْرِهِمْ لِلَّهِ تَعَالَى إذَا أَهْدَوْهُ إلَى الْمَيِّتِ وَصَلَ إلَيْهِ وَاَللَّهُ أَعْلَمُ .

Anonymous said...

kitab mana yang hang kutip sampah ni.ana ada kitab Aqidah Wasotiah dalam B.Arab.Belajar manhaj Ibnu Taimiyah dulu sebelum berhujah.

Anonymous said...

yg pandai bertelagah pendapat dgn yg pandai...kami yg bodoh nie dok ternganga....

apax said...

sudahnye org awam jugak yang pening2 pasal skang sume orang nak jadi ulamak sndri...xmaw ikot pendapat2 ulamak2 yg mmg da diiktiraf..aduhaii...

Anonymous said...

perkara yang mudah tu tidak payahlah dijadikan susah dan mengelirukan orang. Bukan kita yang menentukan diterima atau tidak. Semuanya Allah yang akan menentukan. Kita buatlah apa apa saja yang baik, insyallah Allah yang maha pengasih, pemurah dan penyayang akan membalasnya dengan kebaikan. Yang penting apa yang kita buat itu kita yakin dengan niat yang baik. Islam itu agama dinamik yang sesuai sepanjang zaman. Bayangkan ibadah haji pun semkin mudah caranya berbanding di zaman nabi kita dan para sahabat yang terpaksa berjalan beribu batu untuk melaksanakannya. Kalau ugama islam itu tidak dinamik tentu kita disuruh jalan kaki atau naik unta kerana itu sunnah dan cara yang dibuat waktu itu. Semua yang baik dizaman kita buat saja dan serahkan pada Allah untuk menentukannya.

Anonymous said...

pendapat saya,berkenaan kisah pelepah yang nabi letak dikuburan itu sebenarnye bermaksud jumlah masa yang safaat nabi dapat ringankn dosa si mati..bukanlah pelepah tu atau amalan meletak pelepah tu yang dapat beri manfaat tapi kelebihan safaat yang nabi dapat bagi..Nabi kn makrifat jadi mungkin dia mengetahui sejauh mana dia boleh membantu..pelepah tu just penanda waktu..berkenaan sedekah kepada si mati seperti tahlil ke al fatihah ke tu sebenarnye takde masalah, derma2 amalan(*) atau berdoa untuk owg masih hidup atau mati kan bagus.. terputus amalan si mati tu bererti kalo da mati,xbole la beramal..melainkn 3 cara yg sume sedia maklum (*tanye owg yg lebih tahu).. lgpun tuhan da cakap, tujuan ke kubur tu selain tanam mayat,ialah beringat azab kubur..
hari ini da mula zaman bertelagah pendapat, kita melihat mana pena yg tajam..tapi percayalah, sbnarnye kita dalam era yg kita tak dapat ilmu secukupnye sampai kn kita tak tau sbb dan alasan amalan dulu2..
jadi, kita da mula kata tu salah sini betul, sbb kita rasa mcm tu..kalo kita tahu ilmuyg selengkapnye kita tkde bising2 pasal sape betul sape salah..-pendapat sy-cer cr tnye owg pandai2 lg

Post a Comment